Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Har du en webshop, har du sikkert allerede skiftet til den sikre https-protokol. Ellers er det med at få det gjort, hvis du vil fremstå som en troværdig shop i kundernes og Google øjne. For med https sikrer du dine kunder og deres personlige oplysninger bedre og hos Google giver det bedre placeringer i søgeresultaterne – og så slipper du for at blive mærket som en usikkert website i Google Chrome-browseren.

Du har sikkert også læst alle skrækhistorierne om, hvordan handlende på webshops er blevet afluret deres personlige oplysninger og deres kreditkortinformationer på usikre netforbindelser. Men selv om alle større betalingsgateways som standard kører med https og dermed beskytter folks kreditkortoplysninger, er det ikke noget den almindelige forbruger ved eller tænker over.

De har måske læst i en artikel i en avis eller et online-magasin, at de skal se efter, om webshoppen har https og fravælge dem, som ikke har. Så har du ikke allerede implementeret https på din webshop, er det en god grund til at få det gjort.

Disse fordele giver https din webshop

Den største fordel ved https for din webshops kunder er, at forbindelsen mellem din webshop og deres computer eller mobil bliver krypteret. Det vil sige, at der ikke er nogen udefrakommende, der kan snage i, hvad det er for varer dine kunder ser på og lægger i kurven.

Derved er der heller ikke nogen, der kan opsnappe navne, adresser og andre kontaktoplysninger på dine kunder, ligesom betalingen foregår helt sikkert – men det gjorde selve betalingsdelen allerede i forvejen.

Samtidig er det dine kunders garanti for, at der ikke ”sidder nogen på forbindelsen” og ændrer de informationer, de ser på din hjemmeside. Tilsvarende risikerer du heller ikke, at tredjemand kan pille ved de oplysninger, kunderne giver dig.

Du får flere data om dine besøgende

Når du almindeligvis får en besøgende ind på ind på din webshop, får du oplyst, hvor brugeren kommer fra. Kommer vedkommende fra en anden søgemaskine end Googles, får du også oplyst, hvad de har søgt på, forud for at de klikkede på din webshop i søgeresultaterne.

Men bruger søgemaskinen https og din webshop ikke gør det, fjernes disse data, da brugeren går fra en sikker til en usikker forbindelse. Og da alle søgemaskiner og mange hjemmesider i dag kører på https, har du ikke mulighed for at få disse vigtige data med over, så længe du fortsat kører med http.

Uanset om du bruger https eller ej, så fjerner Google oplysningerne om, hvad folk har søgt på, fordi Google mener, at det er deres brugeres private sag. Sjovt nok kan du så godt få adgang til disse oplysninger via din Google AdWords-konto. Men det er en helt anden historie, man kan have mange meninger om.

http til https

Din webshop får bedre placeringer i søgeresultaterne

Som vi omtalte i en tidligere blogpost, får din webshop også bedre placeringer i søgeresultaterne, hvis du skifter til https-protokollen. Årsagen er den enkle, at Google ser det som en indikation af, at du tager dine besøgende seriøst og gerne vi sikre deres privatliv. Det giver dig lidt pluspoint på kontoen.

Der er dog stor diskussion blandt alle de ”lærte SEO-eksperter” om, hvor stor effekt https har. Her har vi kun vores egne erfaringer at trække på og de erfaringer, vi har fra vores kunder. De fortæller med alt tydelighed, at indførelsen af https har kunnet mærkes i placeringerne i søgeresultaterne over en bred kam.

Således er andelen af søgeord, der ligger i top 3 og top 10 vokset, efter vi skiftede til https på byroco.dk, mens antallet af søgeord med lavere placeringer er tilsvarende faldet. Altså har mange af vores lavere placerede søgeord fået det lille løft i placeringerne, der fik dem op på første side i søgeresultaterne. Tilsvarende er dem, der allerede var på side 1, rykket nogle pladser op.

Den samme tendens ser vi hos vores kunder – både når det kommer til hjemmesider og til webshops. Så har du endnu ikke fået skiftet til https, er det en meget vigtig grund til at få det gjort, da bedre placeringer i søgeresultaterne for en webshop, er noget der kan mærkes på omsætningstallet.

Få hjælp til at skifte til https

Vi har tidligere skrevet om fordelene ved at skifte til https for en almindelig hjemmeside. Her nævnte vi også en række tips til, hvordan du nemt kan få skiftet til https. Vi kom også ind på et par af de faldgruber ved overgangen til https, som I kan komme ud for – samt hvordan I løser dem.

Er du ikke vild med at rode med alt det tekniske på jeres webshop, kan vi sagtens hjælpe jer. Så kontakt os allerede i dag og lad os give jer en BYROCO-oplevelse med brugen af https på jeres webshop. Du finder kontaktoplysninger og kontaktformular længere nede på siden.