Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Sådan skaber du et optimalt emballagedesign

Godt emballagedesign præsenterer dit produkt optimalt, virker salgsfremmende, fremhæver dets egenskaber og gør det eksklusivt at se på og røre ved.

Emballagen er det sidste led i kundens beslutningsproces. Det er jeres sidste chance for at påvirke kunden, før han eller hun afgør, om det er jeres eller konkurrentens produkt, der skal med hjem. Det gælder uanset om produktet sælges i en fysisk butik eller i en butik på internettet.

Et produkt uden emballage har ingen troværdighed

Kunder er vant til at forholde sig til et produkt i emballage. Tænk bare på, hvor mange digitale tjenester der vises i en fiktiv emballage, når de sælges på nettet. Kunderne modtager aldrig produktet i emballagen, kommer aldrig til at mærke på den eller tage produktet ud af den. Men den skal være der for at give den digitale tjeneste troværdighed som produkt.

I en fysisk butik betyder emballagen endnu mere. Over 75 % af kunderne tager først den endelig beslutning, om det skal være jeres eller konkurrentens produkt, når de står i butikken med emballagen i hånden. Her handler det ikke bare om at have den rigtige tekst på pakken. Hvordan føles emballagen, hvad vejer den, og hvordan dufter den, er fuldt ud lige så vigtige, som hvad I lover på pakken i den fysiske købssituation.

Start med strategien og helheden

Så det rigtige design af emballagen betyder alt! Derfor er det vigtigt, at I har en veldefineret strategi for jeres emballagedesign, der udstråler de samme værdier, som resten af jeres grafiske identitet.

Designet skal gøre det nemt for kunden at genkende jeres firma som producenten. Ikke kun når de står med en produkt i hånden, men også når de går ind på jeres hjemmeside, får en brochure fra jer eller ser en annonce for et andet produkt, I producerer. Koblingen mellem jer og det produkt eller budskab kunden ser, skal fremgå tydeligt alene ud fra designet!

Sådan skaber du gennemtænkt emballagedesign

Inden grafikeren går i gang med opgaven, bør I – ud over strategien – også have styr på en række mere praktiske spørgsmål: * Hvilket materiale skal emballagen fremstilles af?

  • Skal emballagen være praktisk, eller er det vigtigere, at den fremhæver produktets form?
  • Hvordan skal emballagen føles, og hvilken duft skal den have?
  • Har den samlede vægt af produkt og emballage nogen indflydelse på produktets troværdighed?
  • Hvor skrøbelig er produktet, og på hvilken måde skal emballagen beskytte det?
  • Hvad skal der tages højde for i designet, så emballagen ikke bliver unødig dyr at producere?
  • Hvor stort et oplag skal emballagen produceres i?

Få professionel hjælp til jeres næste emballagedesign

Emballagedesign kræver stor omtanke, markedskendskab og erfaring – samt godt kendskab til trykke- og produktionsteknik. Derfor er det en god ide at få professionel hjælp til at skabe det mest optimale emballagedesign.

Hos byro.co kan vi bistå med både strategi og praktisk udformning – og sikre sammenhæng med resten af virksomhedens design og kommunikation, så det er nemt at genkende jer som producenten.

Kontakt os i dag, og få en BYROCO-oplevelse.