Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

SEO – det bliver hele tiden sværere!

Google skruer hele tiden på de tekniske og indholdsmæssige krav til din hjemmeside. Retter du ikke hurtigst muligt ind efter de nye krav, dropper du snart nedad i søgeresultaterne – eller ryger helt ud! Samtidig sker opdateringerne hyppigere end tidligere, lige som der jævnligt tilføjes nye parametre til Googles i forvejen lange liste af faktorer, der indgår i de algoritmer, der bestemmer din hjemmesides placering i søgeresultaterne. Følger du med eller synker du?

Det er efterhånden ved at blive lige så svært at beholde dine gode placeringer i søgeresultaterne, som det var at holde Titanic oven vande, da det blev vædret af det skæbnesvangre isbjerg. Ja, faktisk var det sådan set nemmere med Titanic. For efter de først var kollideret med isbjerget, dukkede der ikke flere nye faktorer op, der kunne forværre den skaderne på skibet.

søgemaskineoptimering billeder

Google opdaterer dagligt deres søgealgoritme

Det er noget helt andet med Google. Her bliver der hele tiden justeret, skruet på og tilføjet til den algoritme, der er herre over, om du ligger godt og behageligt placeret i top 3, kæmper for at holde dig på side 1 eller cykler rundt ovre på nogle af de efterfølgende sider i søgeresultaterne. Du ved dem, som under 9 procent af Googles brugere nogensinde klikker videre til.

Det estimeres, at Google i gennemsnit udsender lidt over 600 opdateringer til deres søgealgoritme om året. Det svarer til næsten 2 hver eneste dag året rundt – hvis de altså var fordelt jævnt hen over året.

Nogle af opdateringerne er småjusteringer og tilpasninger, der sjældent kan måles på dine placeringer. Andre kan være nærmest katastrofale. F.eks. når Google i deres kamp for at give os de bedste, mest relevante og mest seriøse søgeresultater, pludselig kaster deres kærlighed på en ny teknologi som f.eks. AMP, som alle så skal til at indføre eller tjekke op på. Eller når de stiller krav om, at du skal anvende den sikre https-protokol på din hjemmeside, for at den regnes for seriøs af Google. Eller at siden skal være mobilvenlig, fordi der er flest der søger fra mobilen.

Det kan også være tilsyneladende småting, som når de skifter standard for, hvordan man udveksler meta data med søgemaskinen. For dem der bruger denne mulighed for at blive mere synlige i søgeresultaterne, betyder det, at de mister denne synlighed fra den ene dag til den anden, hvis de ikke fik rettet på det i tide.

Som at indføre nye færdselsregler uden at fortælle det til bilisterne

Den helt store udfordring er, at det ikke er altid, at Google fortæller, hvad de har gang i. Samtidig er virkemåden af deres algoritme ukendt af alle, der ikke arbejder inden for Googles mure. Selv der tipper vi på, at de enkelte medarbejdere kun kender den del af algoritmen, som de selv er med til at vedligeholde. Det fulde overblik over algoritmens egentlige virkemåde er der i praksis ingen – eller kun meget få – der har.

I hvert fald findes der kun meget få officielle dokumenter med konkrete anvisninger på, hvad der skal gøres, for at du er sikret den mest fair behandling af Google. Desværre er anvisningerne oftest enten så generelle eller eksemplerne så specifikke, at det ikke er helt lige til at oversætte det til, hvilken betydning det vil have for jeres hjemmeside.

Det svarer groft forenklet til, at man løbende indførte nye færdselsregler på vejene og kun fortalte politiet om dem. Så kunne vi almindelige bilister gætte på, hvad der var årsagen til de bøder, der tikkede ind i vores eBoks og rette kørslen ind efter dette.

søgemaskineoptimering

Almindelige mennesker har nok ikke en chance

Det ville vi man nok aldrig have en chance for at gætte som almindelige mennesker. På samme måde er det også med SEO. Har du ikke den seneste opdaterede viden på området eller ved, hvor du skal holde dig til henne, for at få den, har du ikke en (det er vel politisk ukorrekt i dag at sige kinamands) chance for følge med og rette ind i tide.

Kun de allerstørste ændringer går Google ud med i den brede offentlighed. Alle de små – der tit har lige så stor indflydelse på placeringerne i søgeresultaterne for dem, der bliver ramt – skal du være meget årvågen for at opfange, før de er indført.

Selv de professionelle har svært ved at følge med

Du har sikkert rigeligt at holde øje med i din virksomhed. Så hvis SEO ikke lige er et af jeres forretningsområder, har du næppe tid til at følge med i udviklingen hele tiden, så I kan forsvare jeres placeringer.

Sådan er der også mange webbureauer, der har det. Deres spidskompetence er nemlig ikke nødvendigvis SEO. De er måske primært designere og/eller programmører. Især på den sidste front sker der næsten lige så meget som på SEO-fronten. Så der er allerede rigeligt at tage sig til.

Derfor kan du sagtens komme ud for, at du pludselig oplever et kæmpe drop i jeres placeringer, selv om I har et professionelt bureau hen over vedligeholdelsen af hjemmesiden. Eller at de fejl der giver dårligere placeringer, ikke bliver rettet op, så I kan generobre alle jeres tidligere placeringer igen efter nedturen.

content marketing

Hold dig i toppen af søgeresultaterne med BYROCO

Kun hvis dit webbureau har dedikerede ressourcer til SEO-arbejdet, kan du være rimelig sikker på, at du ikke pludselig er droppet så langt ned i søgeresultaterne, at folk ikke finder jer.

Det har vi for længst sandet hos BYROCO. Her tænker vi mobil og SEO først, når vi går i gang med nye opgaver. Derved er vi sikre på, at vi ikke får bygget noget, der kommer op at slås med Googles algoritmer eller som det vil koste mange penge at bygge op, den dag Google skruer på en parameter, der har indflydelse på jeres placeringer i søgeresultaterne.

Samtidig følger vi løbende op på eksisterende kunder, som vi har en fast aftale med. Det sikrer, at deres hjemmeside eller webshop altid lever op til de krav, som Google stiller.

Så vil du sikre dig, at du kan fastholde din synlighed i søgeresultaterne, så kontakt os allerede i dag. Så kan vi tage en nærmere snak om, hvordan du kan få dig en BYROCO oplevelse med effektiv SEO-arbejde på jeres hjemmeside.