Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Sådan får du trafik fra de sociale medier

Alle drømmer om at gå viralt på de sociale medier. Men ingen kender den hemmelige opskrift og hvad nytter tusinder af besøgende på din hjemmeside, hvis de alligevel ikke er interesseret i det, I tilbyder eller det indhold, I har på siden? Men griber du det rigtigt an, kan du skabe masser af givtig trafik fra de sociale medier. Læs her hvordan.

Ingen ved hvornår bomben springer og en af dine poster på Facebook, Twitter, LinkedIn eller et af de andre sociale netværk går viralt – eller bare giver bedre trafik end gennemsnittet. For det er svært at forudsige, hvad der bliver en succes og hvad der flopper – uanset hvor meget du lægger dig i selen.

Derfor bør din tilstedeværelse på de sociale medier ikke gå på, at få skabt en historie, der går viralt og skaffer en masse trafik. For erfaringerne viser, at mange af de besøgende bare kommer der for den sjove video, det søde billede, den morsomme historie eller tankevækkende infografik. Kun en brøkdel opfatter, hvad din side egentligt handler om og hvad I tilbyder af ydelser og produkter – simpelthen fordi folk er lige glade. Det var nemlig ikke formålet med at besøge dig.

Uden strategi ingen succes med de sociale medier

Så viral succes er oftest slet ikke nogen succes for jeres firma og næppe noget, I nogen sinde kommer til at mærke på bundlinjen. Det handler i stedet om det lange, seje og målrettede træk, der giver en lind strøm af besøgende, der rent faktisk også er interesserede i det, I har at sige eller det I har at tilbyde.

Det kræver, at I har en strategi og lægger en plan for hver af de sociale medieplatforme, jeres firma er til stede på. I skal kort sagt have en plan for, hvad I poster på hvilket netværk hvornår.

Hvilke netværk bruges til hvad

Generelt bør du være meget målrettet med, hvad du poster på de forskellige sociale netværk. En generel tommelfingerregel er, at budskaber til:

  • B2C postes på Facebook, Instagram, Pinterest og Twitter
  • B2B postes på LinkedIn og Twitter
  • Poster til it-folk, webfolk, akademikere og teknisk interesserede udgives på Google+

Så alt efter hvem dit budskab er rettet imod, bør du vælge de relevante netværk. Vinklen er vigtig! Så kan du finde forskellige vinkler på det samme budskab, kan du sagtens poste den samme historie eller det samme indhold på flere forskellige platforme. Du kan også godt slippe afsted med at poste et B2B-indlæg på Facebook, men post ALDRIG et B2C indlæg på LinkedIn med mindre det handler om personlig udvikling, jobsøgningstips eller andet, dit netværk kan bruge i en professionel sammenhæng.

Sæt mål for din tilstedeværelse

Men inden du poster løs, bør du starte med at opsætte et mål for, hvad du vil opnå med din tilstedeværelse på den pågældende platform. Målet skal som minimum være målbart og tidsbegrænset (MT) – og det må også gerne være specifikt, opnåeligt og relevant (SMART), men det er ikke absolut nødvendigt.

Så skal det batte noget, er det især vigtigt, at du opstiller et mål der er veldefineret og nemt at måle, samt en tidsfrist, det skal nås indenfor. Det kan f.eks. være at øge trafikken fra Facebook, så den udgør 2 % af det samlede antal besøgende på siden eller øge antallet af Facebook-besøgende, der køber noget til et specifikt antal.

Det kan også være, at du ønsker at få flere kommentarer på dine opslag, få flere følgere eller flere der tilmelder sig jeres nyhedsbrev. Vælg den eller de parametre, der er vigtige for jeres virksomhed og opsæt et slutmål og realistiske milepæle undervejs.

Gør status jævnligt – f.eks. hver måned – og justér så jeres mål og jeres strategi efter de resultater, I kan se.

Hvem vil du ramme?

Alle kommer på de sociale medier, men som vi allerede har været inde på, er det ikke alle, du er interesserede i at få opmærksomhed fra eller besøg af på hjemmesiden. I den sidste ende handler det jo ikke om besøgstal men om bundlinje.

Så du skal have fat i de rigtige mennesker! Hvem er det og hvad – populært sagt – tænder de på? Det kan du bedst beskrive ved at skabe en fiktiv person, som du skriver til. Det gælder alle dine poster og alt dit indhold på de sider, du linker til fra posterne.

Det kaldes også en persona og udover de almindelige demografiske data som alder, køn og levefod, skal du også tænke på f.eks. faktorer som hvilken bil de kører i, hvilke tv-serier de ser og allervigtigst hvad de drømmer om, og hvad der kan holde dem søvnløs om natten – udover skatten og kærestesorger.

Kort sagt skal du vide det samme om din målgruppe, som du ved om dine gode venner. Find eventuelt et billede af en person, der ligner målgruppen og sæt det op et sted, hvor du kan se det, når du skriver poster og artikler.

Udgiver du på flere sociale netværk, så opret en persona til hvert netværk, der passer på målgruppen. Husk også at bruge den pågældende persona, hvis du på forhånd ved, hvilket netværk du vil poste link til den artikel, du er ved at skrive.

Hvor gemmer de sig?

Når du ved, hvem du vil ramme, er det på tide at finde ud af, hvor på de sociale medier, de gemmer sig. Vi har allerede været inde på, at du skal bruge forskellige sociale netværk alt efter, om dit budskab er B2C eller B2B, men selv på det enkelte sociale netværk, kan din målgruppe gemme sig forskellige steder.

Mest oplagt er det at finde en gruppe eller et forum, der omhandler det fagområde, det emne eller det problem, jeres produkter og tjenester kan bruges til. Her er det vigtigt, at I opfører jer som ethvert andet godt medlem og kommer med brugbare indlæg eller besvarer andres indlæg med link til brugbart indhold. Det behøver ikke nødvendigvis linke hjem til jeres egne sider – ja, faktisk bliver du hurtig utroværdig og overhørt, hvis du altid kun linker hjem.

Opret også en profil til firmaet eller start en gruppe, hvis I ikke kan finde en relevant gruppe på det sociale medie, I er på. Kan I ikke finde nogle relevante steder, hvor jeres målgruppe holder til, kan det også betyde, at de slet ikke benytter det pågældende netværk. Forsøg jer frem på flere forskellige platforme og se, hvad der giver bedst respons – og husk at justere jeres mål derefter.

Husk det redaktionelle manifest for jeres profilside

Hver gang I opretter en profilside på et socialt netværk, er det nødvendigt at få formuleret en redaktionel målsætning for siden og få besluttet jer for, hvor ofte og hvilke slags opslag I vil sætte på siden. Tilsammen kan det blive jeres redaktionelle manifest for profilsiden.

Når I definerer jeres redaktionelle målsætning, skal I huske, at ingen som udgangspunkt er interesserede i jer! Nej, de er interesserede i at få løst den udfordring eller det problem de står med, eller I at blive underholdt, overrasket eller få ny viden, de ikke kendte.

Først når I har bevist, at I forstår folks intentioner og hensigter med at komme på jeres profilside og kan levere de poster med det indhold, de søger, begynder de at interessere sig for jeres profil. De begynder måske at følge den og måske, måske en dag kommer de også over på jeres hjemmeside, læser noget af indholdet på den og ser nogle af jeres tilbud. Men så er du også så godt som sikker på, at de er meget interesserede i det, I har at tilbyde.

Hvordan lyder du?

“Det er ikke bare det de si’r, det er måden altså, at de si’r det på”. Det er en linje fra en gammel revyvise, der særdeles vigtig for dig, når du poster noget på de sociale medier. For hvad for en måde ”si’r” du det på?

Er du humoristisk, tager folk dig måske ikke seriøst. Er du for seriøs, gider folk måske ikke læse dine opslag. Bruger du for mange fagtermer og bliver for teknisk eller indforstået, forstå potentielle kunder dig måske ikke – og hvordan med dine billeder på posterne – hvad siger de?

Der er mange måder at sige noget på og det er vigtigt, at du siger det på den måde, der giver den rette opmærksomhed fra dine følgere og dem, der lander på din profilside eller ser dine opslag i en gruppe. Rammer du forkert, kan du nemt havne i en shitstorm eller helt blive overhørt.

Som tommelfingerregel virker almindelig dagligdagssprog, der er helt nede på jorden og henvender sig personligt til læseren. Husk igen, at det handler om at signalere, hvad de får ud af at klikke videre til det, du har postet et link til – og så gør det ikke noget, at det du skriver, gør dem en smule nysgerrige.

Og husk så lige at tjekke kommaer og stavemåder. Der er mange pedanter og bedrevidende derude.

Hvordan ser du ud?

Lige som med jeres grafiske udtryk på hjemmesiden, er det vigtigt, at I har en genkendelig og ensartet grafisk stil på de sociale medier. Det får I især gennem billedvalg og valg af farver og skrifttyper på de bannere, billeder og illustrationer, I bruger på profilsiden og i de enkelte opslag.

I kan komme et godt stykke hen af vejen med online-værktøjer som Canva.com og lignende tjenester, der gør det muligt at komponere billeder, illustrationer tekst og andre elementer til flotte illustrationer til jeres poster, lige som du kan opbygge grafiske elementer som f.eks. infografikker, e-bogsforsider og lignende.

Men skal det se professionelt ud og vil I sikre den mest optimale genkendelighed på tværs af jeres trykte og online udgivelser og så de sociale medier, står vi klar til at hjælpe hos byroco. Vi kan klare alt lige fra at opstille de grafiske retningslinjer og til en komplet produktion af alle grafiske virkemidler.

Det bedste resultat kræver koordination…

Koordination spiller en stor rolle, når du skal poste noget på de sociale medier. Selv om der ikke nødvendigvis behøver at være lige langt fra tanke til handling, hver gang I udgiver en ny post på jeres profil, så opnår du oftest de bedste resultater, ved at arbejde strategisk med både det indhold, der skal linkes til og det indhold, du lægger op på profilsiden.

Start allerede før du skriver den første linje af indholdet med at afgøre, på hvilket netværk du skal poste links til den færdige artikel. Eftersom du oftest kender målgruppen på din profilside ganske godt – i hvert fald på de sociale netværk, hvor du kan se statistikker på de besøgende – kan du bedre målrette teksten på den side på hjemmesiden, du linker ind til, så den rammer dem, der kommer over fra de sociale medier.

Vælg eventuelt en hel anden vinkel til teksten i posten end til teksten på siden – eller læg op til teksten på hjemmesiden med teksten i posten. På LinkedIn kan du i stedet for bare at poste noget i nyhedsstrømmen (Pulse), der hurtigt forsvinder i mængden, i stedet vælge at udgive en blogpost om det samme eller et relateret indhold. Her er der god grund til at lege med forskellige vinkler, beslægtede emner eller give de grundlæggende detaljer i blogposten i LinkedIn og så give uddybningen i indholdet på den side, du linker over til.

Derved sikrer du, at de besøgende ikke kommer til at læse det samme to gange. Der er en naturlig udvikling og en rød tråd i det indhold de møder. Samtidig føler de besøgende ikke, at de spilder deres tid med at læse det samme to gange. De kommer videre og lærer mere. Det giver jeres anseelse og autoritet et gevaldigt nyk opad.

Sørg også for at der er spændende interne links i teksten på siden, der linkes ind til. Helst interne links der leder videre til andre sider på dit site. Derved bliver folk hængende i længere tid og du får flere chancer for at nå ud til dem med jeres budskaber.

I kan også vælge at skabe forskellige veje til det samme indhold gennem poster på flere forskellige sociale netværk eller fra forskellige grupper på det samme netværk. Derved kan I genbruge det samme indhold i mange forskellige sammenhænge. Det eneste I skal huske er, at det skal give relevans og værdi for den pågældende målgruppe, ellers gavner det jer ikke.

… og planlægning

Når vi taler sociale medier, er der mange former for planlægning. Der er selve planlægningen af indholdet, som vi lige har været forbi. Så er der planlægningen af produktionen af indholdet og sidst, men ikke mindst planlægningen af, hvornår posterne skal udgives på de sociale netværk.

Den interne planlægning behøver ikke være så fancy-pancy. Det kan bare være et regneark, hvor I planlægger de enkelte poster og koordinerer, hvem der bidrager med hvad, samt hvornår indlægget og eventuelt tilhørende indhold på hjemmesiden skal være klart. Det sidste er nok det, der kræver mest planlægning. For det er her den store arbejdsbyrde ligger.

Har I flere sociale netværk, I poster på, kan det være en god ide at bruge en online-tjeneste som buffer.com til at styre det. Opret en konto til firmaet og tilknyt profilsiderne på de forskellige netværk. Skriv så indlægget og vælg, hvilke netværk det skal udgives på.

De enkelte indlæg bliver så timet automatisk i forhold til det tidspunkt, Buffer mener er det mest optimale for indlæg af din karakter på det enkelte sociale netværk. Men du kan også selv vælge et udgivelsestidspunkt. Du kan også trække indlæggene rundt efter du har oprettet dem, og kan få overblik over udgivelsesplanerne for hver af dine sociale netværk i en smart kalendervisning.

Pas dog på med at blive doven og genbrug den samme post ordret med samme billede på flere netværk. Det er nemt og bekvemt, men ikke særlig effektfuldt. Skriv en unik tekst rettet mod målgruppen på det enkelte netværk, sådan som vi tidligere har været inde på. Skyd ikke med spredehagl.

Få styr på hvem der laver hvad

Når du nu er i gang med planlægningen, så sørg for at få styr på, hvem der laver hvad til hver enkel post. Skal vi hele produktionsgangen igennem skal du have styr på, hvem der:

  • Skriver det indhold, der skal linkes ind til?
  • Læser korrektur?
  • Finder billeder og illustrationer til indholdet?
  • Skriver teksten til posten på de forskellige sociale netværk?
  • Finder billeder til posten?
  • Godkender, koordinerer og planlægger udgivelserne på hjemmeside og sociale netværk?
  • Overvåger og besvarer kommentarer på de enkelte netværk om indholdet?

Står der det samme navn på alle punkterne, kan det godt blive noget af en uriaspost. Samtidig kan det blive svært at blive ved med at finde motivationen og holde kadencen høj. Det bedste indhold skabes nu en gang, hvis der er flere hjerner involveret.

Mål på aktiviteterne

Nu lagde vi ud med at tale om vigtigheden af, at gøre målsætningen for jeres aktiviteter på de sociale medier målbar. Det kræver jo så efterfølgende, at I også har noget at måle på aktiviteterne med.

Her findes der flere muligheder. Har I den fornødne viden, kan Google Analytics sættes op til at måle på trafikken fra de enkelte poster. I kan naturligvis også nøjes med den information Google Analytics giver om trafik fra de sociale medier out-of-the-box, men vil I se, hvilke poster der giver mest trafik, skal der kodes lidt på bagsiden af Analytics. Det kan vi være behjælpelige med hos byroco.

Alternativt kan I prøve en af de mange gratis og halvgratis tjenester, der giver mulighed for at monitere på aktiviteterne på de sociale netværk. De halvgratis er dem, hvor du kan købe abonnement på en premium-version, der giver flere funktioner. Flere af tjenesterne tilbyder også mulighed for at planlægge fremtidige poster lige som Buffer.

Af de helt gratis kan nævnes Facebook’s egen Insights. Den giver overblik over delinger og hvor mange posten er nået ud til, og hvor mange der har klikket på linket i indlægget. I kan også få overblik over køns-, alder- og geografisk fordeling af dem, der følger jeres profilside.

På LinkedIn kan I få overblik over, hvor mange der har liket og set de enkelte poster, I lægger på Pulse. På blogposterne kan I derudover få noget at vide om hvilke industrier, jobtitler og steder i verden, folk kommer fra, der har læst jeres indlæg, ligesom I kan se, hvilken webside de kom fra.

Endelig er der tjenester som Inconosquare, Falcon Social, Hootsuite og Sproutsocial, der gør det muligt at måle på flere sociale medier på en gang og se statistikker for hvordan de enkelte poster har klaret sig. De fleste har en gratis og en premium-version, I kan vælge efter behov.

Sidst men bestemt ikke mindst er der HubSpot, der nok mest er kendt for marketingautomatisering. Her har du også mulighed for at måle på trafikken fra de forskellige sociale medier. Det er tilmed muligt at gå ned på de enkelte sociale netværk og identificere de profiler, der er jeres mest aktive følgere på det pågældende netværk.

Skal du have en byroco-oplevelse med de sociale medier?

Så det med at poste indlæg på de sociale medier er ikke helt så lige til, som bare at skrive noget du synes er spændende, smække et flot billede på og så afsted. Der er mange ting, der skal på plads, hvis du vil sikre dig de mest optimale betingelser for at få et fornuftigt udbytte, der måler sig med den indsats I lægger for dagen.

Har I behov for at få lagt en strategi for jeres brug af de sociale medier eller skal I eventuelt bruge hjælp til at producere indhold og håndtere jeres tilstedeværelse på de mange forskellige sociale medier, der er relevante for jer, kan du med fordel kontakte os. Vi har tilknyttet nogle af landets skrappeste strateger, der kan forestå alt lige fra at lægge strategi over planlægning og til selve produktionen af indhold til både hjemmeside og poster på de sociale medier.

Så kontakt os i dag pr. telefon, mail eller vid at udfylde formularen her på siden og få dig en byroco-oplevelse med de sociale meder!