Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Hvis du vil beholde din synlighed i søgeresultaterne

Har du ikke allerede sørget for, at jeres hjemmeside er mobilvenlig, er det ved at være sidste udkald. For nu skifter Google fokus i deres søgninger, så det er mobilversionen af jeres hjemmeside, der kommer til at bestemme din placering i søgeresultaterne. Så har I ikke en mobilvenlig hjemmeside, vil I snart få færre besøgende fra Google!

Røgterne har svirret længe. Der var noget stort i gang med Googles måde at indeksere alverdens hjemmesider på. Først lød rygtet, at Google ville oprette to separate søgeindeks, der rankede hjemmesiderne alt efter om søgningen foregik på en mobil enhed eller på en computer.

Men nu har Google tonet rent flag. Fordi hovedparten af alle søgninger i dag foregår på en mobil, vil Google fremover bruge hjemmesidens mobilversion, når de skal indplacere en hjemmeside i søgeresultaterne. Derved kan de bibeholde og behøver kun opdatere et søgeindeks fremadrettet. Det giver god mening, netop fordi de oftere skal sende den søgende videre på mobilen end på computeren.

Sidste udkald for at gøre hjemmesiden mobilvenlig

Det lyder måske som en detalje, men hvis I stadig ikke har en mobilvenlig hjemmeside med et responsivt design, er det altså sidste chance for at få skiftet, hvis jeres hjemmeside ikke skal så langt nede mod bunden af søgeresultaterne, at I praktisk talt forsvinder ud i glemslen.

For fremover er det kun mobilen, Google kigger på, når siderne på hjemmesiden skal indplaceres i søgeresultaterne. Det er derfor et absolut krav, at hjemmesiden tager sig ordentlig ud på mobilen, hvis du vil have flest muligt besøgende fra søgeresultaterne i Google.

For det betyder nemlig ikke, at I ikke kan få jeres hjemmeside indekseret, hvis I kun har en gammeldags desktopversion. Den nye Google-bot læser den lige så godt, som den plejer. Men placeringen i søgeresultaterne vil blive lavere, fordi siden ikke tager sig godt ud på mobilen.

Et spørgsmål om at give den bedste brugeroplevelse

Fra Googles side er det simpelthen et skridt i den rigtige retning, hvis de fortsat skal leve op til deres målsætning om, altid at give folk de bedste resultater på deres søgning – og når de fleste søgende anvender mobilen, giver det altså ikke en god brugeroplevelse, hvis folk hele tiden bliver sendt hen til hjemmesider, der kræver at de skal skøjte rundt på siden eller zoome ind på knapperne, for at komme til at klikke på dem.

Så derfor har Google valgt fremover at prioritere mobilen over computeren – og det skal vi tage meget alvorligt, når det kommer til design og læsbarhed af vores hjemmesider.

Har du en responsiv hjemmeside er alt godt – eller?

Har I allerede en hjemmeside, der er designet, så den tager sig godt ud på mobilen enten fordi I anvender et responsivt eller har en særlig mobil-version af hjemmesiden, kan I tage det helt roligt og slappe af. I er home safe… Næsten.

Men har I enten en gammeldags hjemmeside, der tager sig bedst ud på en computer eller en responsiv hjemmeside, som ombrydes uheldigt, når siden vises på mobilen, er der grund til at få gjort noget ved sagen.

Den uheldige ombrydning af det responsive design opstår f.eks. hvis du har en navigationsmenu eller hel sidebar til venstre på hjemmesiden og hovedindholdet til højre – sådan et lidt 1990’er agtigt design. Så vil menuen eller alt indholdet i sidebaren nemlig vises over hovedindholdet, når siden vises på mobilen.

Dermed forbryder I jer mod Google ønske om, at det væsentligste indhold på hjemmesiden skal starte over folden (altså den første ”skærmside” inden du skal til at scrolle). Det er bare et enkelt eksempel på, at det ikke altid er helt nok med at have et responsivt design. Det skal også tjekkes igennem, så du er sikker på, at det rent faktisk holder vand, når det ses på mobilen.

Så der er grund til at gå alt efter med en tættekam – også selv om I allerede har et responsivt eller anden form for mobilvenligt design på jeres hjemmeside.

Skal vi hjælpe jer med at bibeholde jeres placeringer i søgeresultaterne

Så uanset om I har en gammeldags hjemmeside, der tager sig bedst ud på en computer eller en responsiv hjemmeside, der skyder jer i foden, så er det nu, I skal gøre noget ved sagen.

Derfor: Kontakt os allerede i dag, hvis I ikke vil forsvinde nedad i søgeresultaterne på Google. Så få I som altid en BYROCO-oplevelse med både webdesign og søgemaskineoptimering. For som et af de eneste webbureauer herhjemme, kan vi klare begge dele in-house. Så med BYROCO som jeres webpartner, kan I klare det hele med et enkelt opkald.