Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Det korte svar er: Ja! Det giver væsentlig flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev at have en pop-up eller lille slider i et hjørne – også selv om de fleste synes, de er skide irriterende. Men pas på med at bruge dem på mobilen. Det siger Google, at de vil straffe dig for.

Du har sikkert lige som alle andre bandet over den der emsige pop-up, der falbyder en gratis e-bog, mod at du tegner abonnement på hjemmesidens nyhedsbrev. Den har det tilmed med altid at dukke op på det mest ubelejlige tidspunkt, når du er godt i gang med at læse.

Så er der den lille slider, der popper op nede i den ene side af browser-vinduet. Den er meget mere diskret og raffineret. Men den tager stadig fokus og forstyrrer. Så hverken den eller en pop-up er da i hvert fald ikke noget, I skal have på jeres hjemmeside, tænker du nok.

Pop-ups og sliders virker!

Men uanset hvad dit forhold er til pop-ups og sliders på andre folks hjemmesider, så virker de mange gange bedre end sign-up-bokse, som er bygget ind i hjemmesidens design eller sidder ude i siden af hjemmesiden.

Årsagen er netop, at de bevæger sig og tager fokus, så du som besøgende opdager dem og tvinges til at tage stilling til dem og deres indhold – før du i langt de fleste tilfælde ”klikker i krydset” og får dem væk fra dit åsyn.

Men i forhold til den anonyme boks der er sat ind i hjemmesidens design, er der altså rigtig mange, der udfylder feltet i pop-up’en eller slideren med deres mail-adresse og klikker på Tilmeld-knappen. Det er langt fra alle, der bare ”lukker dem i krydset”.

Spørg om så lidt som muligt

For at en pop-up eller slider skal virke så effektivt som muligt, skal du nøjes med kun at bede folk om at udfylde så få detaljer som muligt – og helst kun de allermest nødvendige.

Så hvis de skal tilmelde sig jeres mailingliste, skal du KUN bede om mailadressen. Deres navn kan du få fingre i senere sammen med de andre kontaktoplysninger, du gerne vil have fat i.

Hvilke fordele får den besøgende af dit pop-up tilbud

Samtidig er det vigtigt, at du gør det meget nemt at finde ud af, hvad folk får ud af at tilmelde sig jeres nyhedsbrev eller hvad det nu er, I tilbyder dem. List fordelene i en punktopstilling og husk at se det hele fra den besøgendes side.

Samtidig bør du give pop-uppen en overskrift, der gør det tydeligt for den besøgende, hvad han eller hun får ud af at give sin mailadresse til jer. F.eks.: ”Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få….”. Husk også på, at det kan give problemer med Forbrugerombudsmanden, hvis du skriver ”gratis”. For de besøgende giver jo deres mailadresse for e-bogen eller hvad I nu tilbyder dem for den – og mailadressen har jo en værdi for jer.

Hvornår skal du vise pop-up’en

Det er heller ikke lige meget, hvornår du skal vise pop’en eller slideren for de besøgende. Det skal times meget præcist.

Kaster du pop-up’en i hovedet på folk, så snart de lander på din side, virker den for anmassende. Vent i stedet til folk har været på siden så længe eller scrollet så langt ned på siden, at du er sikker på, at der er en reelt mulighed for, at folk rent faktisk også vil være interesseret i jeres tilbud til dem.

De fleste systemer til at håndtere pop-ups og sliders med har en mulighed for at tidsforsinke eller først vise pop-up eller slider, når folk har scrollet en bestemt procentdel af siden igennem. Mange værktøjer giver også mulighed for først at vise pop-uppen, når folk når bunden af siden, de har været på siden et stykke tid, uden at foretage sig noget, eller er på vej væk fra siden igen.

Faktisk kan de mest avancerede værktøjer håndtere flere forskellige slidere og pop-ups, så der vises forskellige tilbud til de besøgende, alt efter om de har scrollet helt ned til bunden af siden eller er på vej væk fra siden igen.

Hvilke systemer findes der

Som altid findes der et utal af tjenester på nettet, der tilbyder disse såkaldte lead-genereringsværktøjer. De fleste fungerer som en selvstændig tjeneste, hvor du opbygger pop-uppen eller slideren og indstiller, hvornår den skal trigges. Derefter kan du så installere et plugin eller en stump kode på jeres hjemmeside, der viser pop-up eller slider for de besøgende på siden.

Fra tjenesten er det så muligt at sende de tilmeldte mailadresser videre til f.eks. autorespondersystemer som MailChimp, Aweber og hvad de nu alle sammen hedder. De mere avancerede giver også mulighed for at sende oplysningerne til jeres CRM-system eller kan programmeres til at vise forskellige pop-ups, alt efter hvor folk er på siden og hvad de foretager sig på den.

Det mest kendte værktøj herhjemme er nok danske Sleeknote, der giver mulighed for at designe responsive pop-ups og indeholder en særlig mobil-editor, der sikrer, at din pop-up ikke giver jer problemer med Google. Det koster et fast månedligt abonnement, det er efter vores vurdering det bedst system der findes i dag, som vi klart vil anbefale alle at bruge.

Alternative systemer

Optinmonster er en amerikansk løsning, der gør det muligt at målrette pop-ups på forskellig måde, ligesom du kan A/B splitteste dem. Dette værktøj kan også sikre dig mod Google-straf for alt for store pop-ups på mobilen. Det fås i forskellige prisklasser, men de fleste, mere avancerede features kræver det dyreste abonnement.

Sumo er et andet kendt, amerikansk værktøj, som kan nogenlunde det samme. Den store forskel er, at det er gratis at komme i gang med, hvis du kan leve med begrænsningerne på antal månedlige besøgende og manglende mulighed for at tilpasse designet på jeres pop-ups.

Bloom er et smart plugin til WordPress, der i praksis kan alt det, som de tjenester vi har gennemgået herover. Det koster et engangsbeløb at købe og derefter er det gratis at bruge på alle de websites, du har brug for pop-ups og sliders på.

Hvad er der lige med Google og pop-ups på mobilen?

Som udgangspunkt skal du passe på med at bruge pop-ups på mobilen – især nu hvor det er din hjemmesides præstationer på mobilen, som bestemmer jeres placeringer i søgeresultaterne.

Samtidig truede Google sidste år alle med et fald i placeringerne i søgeresultaterne, hvis de brugte forstyrrende pop-ups eller pop-ups, der dukkede for hurtigt op eller var for store til, at de besøgende kunne komme til at klikke på Luk-knappen på en mobil. (læs vores blog indlæg om dette her)

Det er imidlertid så som så med, hvor meget det har kunnet mærkes på placeringerne i søgeresultaterne hos de websites, der ikke har fjernet de anmassende og irriterende pop-ups på mobilen. Men enten varer det lidt endnu, inden Google slår ned på de sider, som ikke har reageret på deres advarsel eller også vægter det ikke så meget i deres søgealgoritmer… endnu.

Hvorom alting er, så regn roligt med, at Google holder ord og en dag gør noget ved sagen for alvor. Sådan har det været med alle deres andre udmeldinger, som de er kommet med over årene.

Tag jeres egen medicin

Før I slipper pop-up’erne løs for alvor, så besøg jeres hjemmeside og tjek selv, hvordan jeres indstillinger virker. Bed eventuelt nogle kunder eller gode venner, som I kender godt om at tjekke siden med pop-ups på. Sørg især for at tjekke dem på mobilen. Kan man finde Luk-kappen på pop-up eller slider, så det er til at fjerne pop-uppen?

Skal du have hjælp til lead-generering

Synes du alt det tekniske omkring pop-upper og sliders er lige lovligt svært at få til at spille eller mangler du både noget at lokke kunderne med og godt indhold til både pop-up og nyhedsbreve? Så kontakt os i dag og lad os give jer en BYROCO-oplevelse med lead-generering på hjemmesiden.