Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Hvordan har du det med popup-reklamer på et website?

Google varsler nu, at de fra januar vil slå ned på popup-reklamer og andre ting, der forhindrer direkte adgang til en webside, når åbnes fra søgeresultaterne på mobilen. Det er godt nyt for alle os, der er trætte af at skulle kæmpe med at få fjernet den #¤#!%&%! popup-reklame, der dækker hele skærmen på mobilen.

Intet er mere irriterende end popup-reklamer – og især på mobilen. For de fleste popup-reklamer er designet til en computerskærm og er derfor så store, at de dækker hele websiden, når de vises på mobilen. End ikke krydset til at lukke den formastelige reklame er til at få fat på. Det er svært irriterende og med til at forringe brugbarheden af det pågældende søgeresultat.

Det vil Google fremover slå hårdt ned på, fortæller de i et blogindlæg på deres Webmasters Central blog. For Googles mål er at give brugerne den bedste oplevelse med deres søgemaskine og det giver websider, der blokkeres af kæmpe popup-reklamer og andre forstyrrende elementer ikke.

Derfor vil Google fra januar 2017 give sider, der bruger popups et ordentligt gok i nødden, så de ryger nedad i søgeresultaterne på mobile enheder – og det er der nok mange af os, der vil glæde os over!

Ikke kun popup-reklamer

Det er som antydet ikke kun popup-reklamer, der vil udløse den nye straf. Alle former for indhold, der blokerer den direkte adgang til indholdet på siden vil udløse en lavere placering i søgeresultaterne. Det gælder således både:

  • Popup-reklamer der dækker indholdet på siden, enten lige så snart siden indlæses eller som åbnes når den besøgende begynder at læse siden
  • En annonce eller anden meddelelse, der skal fjernes manuelt af brugeren, før indholdet på siden bliver synligt
  • Annoncer eller andet for siden irrelevant indhold, der fylder hele siden over folden, så man er nødt til at scrolle længere ned på siden for at tilgå selve indholdet.

Undtagelser

Der er dog visse undtagelser, som f.eks. cookie-meddelelser, login-dialogbokse og bannere og billeder, der ikke bruger hele pladsen over folden og er nemme enten at fjerne eller scrolle forbi. Sidstnævnte gælder f.eks. de små bannere i toppen, der tilbyder installation af en app fra siden på brugerens mobil. Alle andre bannere, popup’er, store annoncer og lignende skal vare sig.

Jamen, vi bruger…

Bruger jeres hjemmeside en af disse metoder i dag, skal i se at få dem fjernet – i hvert fald fra mobilversionen af siden. Det kan sådan set ikke gå for hurtigt. For allerede i dag er der mange brugere der vælger sider med popup-reklamer og andre irritationsmomenter fra, lige så snart de møder dem på deres mobil. Der er jo nok andre sider om det samme emne at tage fra i søgeresultaterne.

Det øger jeres bouncerate og det tager Google som et tegn på, at jeres side ikke er relevant for den pågældende søgning. Så allerede i dag bliver I straffet for den slags irriterende reklamer og mailadresse-fiskeri, som de fleste popup-reklamer efterhånden bliver brugt til. Det sker bare noget langsommere i dag, end det kommer til at være tilfældet fra starten af det nye år.

AMP jeres mobilsider

I stedet skulle I hellere bruge krudtet på, at få se nærmere på Googles Accelerated Mobile Pages-projekt (AMP). Det er en særlig teknologi, der skaber en særlig letvægtsudgave af jeres websider, der kan læses lynhurtigt ind på mobilen selv på en langsom dataforbindelse. Disse sider vil fremover blive markeret i søgninger foretaget på Google fra mobilen og få bedre placeringer i søgeresultaterne.

For at kunne bruge AMP-teknologien, skal jeres website være kodet på en speciel måde. Anvender I et CMS som f.eks. WordPress, findes der allerede plugins, der kan hjælpe med at gøre jeres site AMP-kompatibelt og ellers kan I tage fat i os og få hjælp til det. Det bør I nok også gøre, selv om I har WordPress. For teknologien er stadig ny, fortsat under udvikling og kendt for at give forskellige problemer, der kræver kodesagkyndig hjælp.

Men lige nu er AMP en god måde at skyde genvej til en bedre placering i søgeresultaterne. For den korte indlæsningstid giver Googles brugere en bedre oplevelse af at bruge søgemaskinen på mobilen og den slags premierer Google med bedre placeringer – og altså endnu bedre hvis I bruger AMP.

Så kontakt os i dag og lad os sammen finde en bedre måde end popup-reklamer på mobilen og hvordan vi kan gøre jeres webside meget hurtigere på mobilen med AMP.

[kkstarratings]