Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Sådan skriver du produkttekster, der sælger

For at kunne skrive sælgende produkttekster, skal du kende dine kunders behov og forstå, hvordan det produkt, du skriver om, kan løse det. Så glem alle produktets smarte egenskaber, forklar i stedet hvordan det vil føles at eje det.

Her står du så med det her helt fantastiske produkt, som du gerne vil sælge på nettet i din webshop. Det kan en fantastisk masse ting og har egenskaber, der gør det helt unikt inden for sit felt.

Du opretter det i din webshop, remser alle egenskaber og funktioner op og kopierer måske lidt eller hele salgsteksten fra producentens hjemmeside – og så venter du på at kunderne kommer væltende.

Men der sker ikke noget og du sælger ikke et eneste produkt.

Giv dem en god grund

Faktuelt er der ikke noget i vejen med din salgstekst for produktet – og det er faktisk hele fejlen. Med alle de fakta, du har remset op, taler du kun til den logiske, venstre halvdel af kundernes hjerne – og det sælger altså ikke noget som helst.

Skal du overbevise dine kunder, skal du tale til deres mere følelsesmæssige højre hjernehalvdel og overbevise den om, at dit produkt kan løse kundens behov, problemer og udfordringer, inden for det felt produktet anvendes.

Du skal kort sagt kende dine kunders hverdag og forklare den højre hjernehalvdel, hvor meget bedre hverdagen bliver, når først kunden ejer dit produkt. Skab drømmen eller behovet for produktet og forklar hvor fantastisk smart eller hvor meget nemmere kundens hverdag bliver med dit produkt.

Overbeviser det kundens følelsesmæssige højre hjernehalvdel, skal kundens venstre nok finde de fakta i teksten eller i listen af egenskaber, du også har remset op, der kan retfærdiggøre at købe produktet over for den logiske, venstre hjernehalvdel.

Sådan strukturerer du produktteksten

Du opbygger din produkttekst på næsten samme måde som enhver anden tekst på internettet. Start med en fængende overskrift, skriv mange mellemrubrikker, så produktteksten er nem at skimme og brug korte afsnit, der er nemme at overskue.

Produktnavnet alene er ikke en fængende overskift

De fleste bruger produktnavnet som overskriften i deres produkttekst. Det er der ikke noget i vejen for, hvis produktnavnet forklarer produktets væsentligste fordele i sig selv. Men det gør et produktnavn sjældent.

Så udover selve produktnavnet er det en god ide at udvide overskriften med den væsentligste fordel ved produktet, f.eks. “SuperDuper XY – undgå hundehår i bilen”. Så har den kommende kunde ikke i tvivl om, hvad det her produkt kan.

Brug mellemrubrikker til at gøre teksten let at skimme

Husk mellemrubrikker i dine produkttekster. Det gør det nemt at overskue produktteksten og bruger du mellemrubrikkerne til at fremhæve de vigtigste fordele ved produktet, gør du samtidig produktteksten nem at skimme for læseren. Så selv om de kun læser mellemrubrikkerne, får de stadig de informationer, der er relevante.

Mange korte afsnit frem for en lang smøre

Selve teksten i de enkelte afsnit skal ligesom al anden tekst skrevet til internettet, være skrevet uden for mange fyldord og så kort og præcist som muligt.
Hav så mange afsnit som muligt, så teksten virker overkommelig at læse og hjælp “skimmerne” – det vil sige hovedparten af internettets læsere – ved at skriv de vigtigste pointer i starten af hvert afsnit. Så er du sikker på, at de får de vigtigste salgsargumenter med, selvom de kun pluk-læser teksten.

Drop de floromvundne floskler

Drop også alle de der sædvanlige floskler som “Hos os sætter vi kunden i centrum”, “Danmarks gladeste murere” eller andre popsmarte udsagn. Lad os være med at skrive hvor godt og meget bedre end konkurrenterne, I gør tingene eller kom med lange udredninger om jer selv. Det trækker troværdigheden af din tekst ned og kundernes filtrer det fra – eller bliver så irriterede over det, at de hopper videre til den konkurrent i søgeresultaterne.

Egenskaberne fremhæves i en punktopstilling

Hvor salgsteksten mere slår på hvordan produktet kan løse kundens behov eller problem, så bør du samle de hårde fakta om produktets egenskaber i en punktopstilling. Derved bliver det nemt at overskue for den logiske, venstre hjernehalvdel. Derved bliver det nemt for den logiske hjernehalvdel at finde den eller de egenskaber ved produktet, der retfærdiggører købet.
Har du flere produkter med de samme egenskaber, gør du det nemt at sammenligne dem, hvis du skriver egenskaberne i samme rækkefølge på hvert produkt.

BONUS: Sådan slår du konkurrenterne på Google

Skal du sælge noget på internettet i dag, handler det i høj grad om at have den rigtige tekst og have så meget af dem, at Google synes du er mere relevant end dine konkurrenter. Det betyder også, at teksten skal være din egen. Den skal være unik. Kopierer du teksten fra producenten, ligesom hovedparten af dine konkurrenter, så vil Google opfatte den som “duplicate content” – kopieret indhold – og straffe dig for det i søgeresultaterne.

Men skriver du dine egne, unikke produkttekster og har du flere ord i dem end dine nærmeste konkurrenter og lader være med at bruge produktnavnet unaturligt meget i teksten, for at få det til at ranke som keyword, så er du godt på vej frem foran dine konkurrenter i Googles søgeresultater.

Har du brug for hjælp til jeres produkttekster?

Som du kan se, er der mange faktorer, der spiller ind, når der skal skrives gode produkttekster – og ret faktisk er der mange flere, som vi ikke har omtalt i denne artikel.

Har du brug for hjælp til at få skrevet de helt rigtige og sælgende produkttekster eller vil du bare gerne have et serviceeftersyn på dine eksisterende tekster, så kontakt os i dag og få en byro.co-oplevelse.

Husk: Ligesom godt design, så koster sælgende produkttekster ikke noget i sig selv! Den rigtige tekst tjener sig hurtigt hjem igen i øget mersalg.