Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

De sociale medier spiller en større rolle, når folk skal finde nye produkter

Facebook-hjernen og vennernes meninger om produkter og brands, betyder mere og mere, når der skal findes løsninger på problemer og besluttes, hvad der skal indkøbes. Eksperterne forventer ligefrem, at sociale medier vil overtage søgemaskinernes rolle på dette område – netop fordi der står mennesker bag anbefalingerne, som vi kender og stoler på.

Skal folk have løst et problem eller finde det bedste produkt, er der en tendens til, at de i højere grad spørger vennekredsen til råds på Facebook og andre sociale medier, end at de foretager en søgning på Google og de andre søgemaskiner.

Tendensen synes dokumenteret i den årlige undersøgelse af sociale medier, som delingsværktøjet HootSuite foretager hvert år. Ifølge deres rundspørge synes de sociale mediers indflydelse at øges, mens flere og flere er ved at miste tilliden til søgemaskinerne.

For oftest er søgeresultaterne ikke til at stole på, fordi de store brands har råd til at hyre dyre SEO-bureauer og bruge mange penge på linkbuilding og anden omtale, der alt sammen er med til at sikre dem de vigtigste øverste pladser i søgeresultaterne.

sociale medier

På de sociale medier er der rigtige mennesker bag

Ifølge undersøgelsen skyldes den øgede brug af de sociale medier til at finde løsninger og nye produkter især, at der står rigtige mennesker bag anbefalingerne – mennesker man oftest kender eller har kendt indgående på et tidspunkt i livet.

Det gør anbefalingerne mere troværdige og selv om folk måske stadig selv researcher på Google også, er det anbefalingerne fra vennerne på de sociale medier, der vejer tungest, når beslutningen skal tages.

Det stiller nye krav til firmaernes online markedsføring og hvad det helt nøjagtigt betyder i praksis, prøver vi at give dig svaret på her.

Kend din målgruppes beslutningsmønster

Alderen på dit foretrukne kundesegment – og dermed dine vigtigste målgrupper – afgør, hvorvidt du skal satse på AdWords og SEO eller skal gå efter de sociale medier.

De ældre kunder vælger stadig søgemaskinerne frem for de sociale medier. Men de yngre generationer hælder mere og mere til de sociale medier, jo yngre de bliver – og de yngste har helt droppet søgemaskinerne.

sociale medier

Fokusér på troværdighed

Når jeres potentielle kunder søger efter produkter på de sociale medier, som dem I sælger, er det vigtigt, at I har gode kundehistorier og kommentarer fra kunderne på jeres profilsider på de sociale medier. Sørg også for – om muligt – at få trendsættere og kendisser inden for jeres branche til at lave uafhængige anmeldelser – helst på video – der kan dukke op i de sociale søgninger.

Sørg for en distributionsstrøm på de sociale medier

Flere og flere brugere på de sociale medier foretrækker at konsumere indhold, uden at skulle forlade de sociale medier. Det betyder, at I skal sørge for, at jeres indhold bliver distribueret på disse medieplatforme.

Det kan f.eks. gøres med Facebook Instant Articles, der gør det muligt automatisk at få udgivet alt det indhold i f.eks. har på jeres blog, så det kan læses direkte fra Facebook.

Sørg også for at holde online arrangementer på de sociale platforme, der understøtter dette. Afhold f.eks. en Facebook Live Chat eller en tilsvarende Twitter Chat, send live på Facebook og bliv i det hele taget bedre til at udnytte de muligheder, som de sociale medier tilbyder for direkte interaktion med brugerne.

sociale medier

Gentænk jeres målepunkter

Med så mange øgede aktiviteter på de sociale netværk, bliver besøgstal og antal sidevisninger på hjemmesiden pludselig mindre vigtige. Mål i stedet på antallet af kommentarer på jeres poster, antallet af deltagere ved jeres live events og så videre, når I skal bedømme jeres online marketing-indsats.

Skal vi hjælpe jer med at blive synlig på de sociale medier?

Som altid står vi klar til at give jer en BYROCO-oplevelse med de sociale medier og andre former for online marketing. Kontakt os allerede i dag og lad os sammen sætte kursen mod større synlighed på de sociale medier for jeres firma.