Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Har du styr på title og meta description på mobilen?

I dag er det din websides mobilversion, der tæller, når Google skal indplacere dine sider i søgeresultaterne. Så performer din hjemmeside dårligt på mobilen, kan du snart se frem til nogle slemme nedture i søgeresultaterne. Derfor er der fuld gang i at mobiloptimere alverdens hjemmesider. Men på et punkt er eksperterne i tvivl. Skal vi også til at optimere title og meta description, for at være på god fod med Google?

Som du nok ved, er title den overskrift, du kan foreslå Google at vise for dine sider, når de vises i søgeresultaterne. Tilsvarende er meta description den tekst, du kan foreslå Google at vise som salgstale for siden. Vi skriver foreslå, fordi Google i sjældne tilfælde vælger en anden tekst fra din side, hvis de mener den er mere relevant i forhold til den hensigt søgningen havde og de søgeord, brugeren har anvendt i sin søgning.

Men vidste du også, at der er forskel på, hvor mange tegn Google viser som title og meta description på mobilen og computerversionen af Google? Nej, vel! Men ser du efter, opdager du, at stort set alle meta descriptions er for lange og mange titles også kortes af, fordi de er for lange, når du ser søgeresultaterne på mobilen.

Det skyldes, at Google bruger en lidt mindre skrifttype til title og en lidt større skrifttype til meta description på deres mobile søgeside. Derfor kan du have næsten lige så mange tegn i title på mobilen som på computer-versionen af Google, mens du ikke kan have meget mere end 120 tegn i meta description, før Google kommer med den digitale saks og klipper af teksten.

title meta description

Google måler længden i pixel

Men det helt eksakte antal tegn kan vi ikke give dig. For Google måler længden af title og meta description i pixel. Så skriver du en tekst med mange brede bogstaver som m’er og mange store bogstaver, kan der være færre tegn, end når du skriver en tekst, der mest består af i’er, l’er og andre af de mere slanke bogstaver i alfabetet.

Mål i pixel angiver Google maksimumlængden for den mobile title til 487 px mod de 568, der er maksimumlængden på computeren. Tilsvarende er maksimumlængden på meta description sat til 757 px, hvilket er meget kortere end de 940 px, der er tilgængelige, når søgeresultaterne vises på computeren.

Hvorfor bekymre sig om længden på title og meta description på mobilen

Men kan det ikke være lige meget? Er title og meta description for lange, korter Google dem jo bare af, når de vises på mobilen. No big deal.

Jo, måske. For som bekendt er det nu mobiludgaven af din hjemmeside, der tæller, når Google skal indplacere den i søgeresultaterne og her tæller i hvert fald title også med. Meta description har ikke talt med i Googles algoritmer i lang tid.

Så skal vi please Google mest muligt, skal vi vel til at skrive alle vores title – og for en sikkerheds skyld vel også meta descriptions – om?

Her er eksperterne i tvivl. Nogle mener det er lige meget og andre holder på, at man altid skal give Google den bedste oplevelse af ens hjemmeside, på den platform de vurderer siden på – og når det nu kun er mobilen, der tæller fremover, skal vi altså som minimum til at korte af vores title!

Title og meta description

Skal eller skal ikke?

Skal vi se helt nøgternt på det, så handler det i praksis kun om en ud af op mod 200 parametre i Googles algoritme – nemlig title. Selv om Google selv angiver title som en af deres vigtige vurderingsparametre, når de skal bestemme, hvilke søgeord din side ranker for, så tvivler vi på, at et par tegn eller fem for meget har den store indflydelse.

Det kan allerhøjst være i de tilfælde, hvor det vigtigste søgeord – mod al god skik – er placeret sidst i title og derfor bliver skåret af, så Google ikke kan bruge title som en indikator for, hvilke søgeord siden skal ranke for. Det vægter næppe nok til, at du skal til at revidere alle dine titles på sitet, så længe de lever op til den søgehensigt, brugerne har haft, da de skrev deres søgeord ind i søgefeltet.

Hvad skal vi gøre fremadrettet

Men fremadrettet tror vi, at det kan gøre en forskel. Måske ikke så meget for Google, som for de menneskelige besøgende der skal vælge hvilket link i søgeresultaterne, de vil klikke på. Her kan for mange afkortede tekster få din side til at se mere uprofessionel ud, end dem der har optimeret både title og meta description til den rigtige længde på mobilen.

Så hvis din målgruppe primært bruger mobilen allerede i dag, anbefaler vi, at du mobiloptimere alle fremtidige sider, du lægger op. Samtidig kan det være en fordel at mobiloptimere de vigtigste af jeres eksisterende sider, ligesom I bør skrive de titles om, hvor det vigtigste søgeord står til sidst. Dermed er det i fare for at blive klippet af, så Google ikke kan bruge title i deres vurdering af siden.

Få overblik over længden af title og meta description

Til formålet har vi derfor fået udviklet et lille værktøj, hvor du dels kan tjekke dine eksisterende title og meta descriptions op mod de forskellige længdekrav til mobil og desktop og dels kan tjekke de titles og meta description du skriver til nye sider.

For at vurdere længden på en eksisterende sides meta data, skriver du adressen ind i det øverste felt i værktøjet og klikker på Hent-knappen. Så får du vist title og meta description, samt en indikation af hvor godt de lever op til de forskellige længdekrav.

Du kan også bruge felterne Indtast title og Indtast meta description til at skrive title og meta descriptions til nye sider. Så kan du optimere de to parametre til den platform, du har flest brugere, som anvender.

Du finder vores title og meta description tjekker her.