Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Eller bliv ædt af deres spamfilter!

Har du mange modtagere, der ikke åbner dit nyhedsbrev. Så er du godt på vej til at ende i spamfilteret hos alle dem, som gerne vil høre fra dig! Derfor bør du regelmæssigt rydde op i abonnementsskaren til nyhedsbrevet. Det giver samtidig dit nyhedsbrev en højere stjerne hos verdens største mailtjenester.

De fleste mailinglister har en stor fast skare af modtagere, der aldrig åbner dit nyhedsbrev. Det er folk, der måske en gang var interesserede. Eller som i sin tilmeldte sig for at få din freebie, og aldrig fik frameldt sig igen.

Derfor modtager de nu dit nyhedsbrev og sletter det hver gang – eller har for længst opsat en regel, der automatisk sender det direkte over i mappen med uønsket post.

Inaktive modtagere er gift for dit nyhedsbrev

Men de mange modtagere, som aldrig åbner dit nyhedsbrev, er den rene gift. Det kunne du for nylig høre i en live-udsendelse med Simon Testrup og Christina Klitsgaard på Facebook.

For de store mailtjenester som Gmail og Microsoft Outlook holder nøje øje med, hvilke mails folk åbner, hvilke de aldrig kigger på, og hvilke de ligefrem sletter eller markerer som spam.

Mailtjenesterne vil ligesom søgemaskinerne helst give deres brugere den bedste oplevelse med deres indbakke. Derfor er de interesserede i at sørge for, at hver enkelt bruger kun får relevante og interessante mail i deres indbakke. Alt det som andre brugere enten ikke gider åbne eller sletter, flytter tjenesterne automatisk over i mappen med uønsket post.

Så hvis du har en stor andel af inaktive abonnenter, der har mailadresse hos f.eks. Gmail eller Outlook.com (det gamle Hotmail), risikerer du at de af dine abonnenter, som gerne vil læse dine nyhedsbreve, pludselig skal over og whiteliste dit nyhedsbrev i deres spamfilter.

Men det er faktisk værre endnu!

For mailtjenesterne deler disse oplysninger med producenterne af spamfiltre. Så er du først faldet i unåde hos Google eller Microsoft, breder det sig til alle andre mailsystemer. Her skal modtagerne pludselig gøre noget aktivt for at genfinde dit nyhedsbrev – og det sker sjældent.

I stedet øges antallet af inaktive abonnenter, fordi folk simpelthen glemmer alt om dit nyhedsbrev. Det er skruen uden ende.

Pas på med at være for hurtig til at slette inaktive modtagere

Vil du ud af den onde spiral, skal du rydde ud med hård hånd i de inaktive modtagere af dit nyhedsbrev. Det kan gøres på flere forskellige måder. Enten kan du skrive til dem og bede om at tage stilling til, om de fortsat vil modtage dit nyhedsbrev. Eller også kan du køre en genaktiveringskampagne.

Det giver sjældent den store effekt, men kan redde nogle enkelte abonnenter.

Men inden du så efterfølgende sletter alle dem, du ikke har hørt fra, skal du lige sikre dig, at du også får ramt alle dem, som din mailingliste ikke få registreret som aktive læsere. Det er alle dem, der læser nyhedsbrevet direkte i indholdsruden på f.eks. Outlook eller Outlook.com. Dem kan du kun fange, hvis du giver dem noget, du ved, de gerne vil klikke på.

Det kan være en ny freebie, hvilket kan være alt fra en simpel, men uundværlig tjekliste over en større e-bog og til en optagelse af et webinar eller noget andet, som du forventer, at modtagerne af dit nyhedsbrev ikke kan undvære.

Dem som heller ikke reagerer på det, kan du trygt slette!

Rens ud og få bedre åbningsrate

Når først der er renset ud i abonnementsskaren, får du en stor bonus af den matematiske fordel, som færre, men mere aktive modtagere giver.

For hvis lige så mange som tidligere fortsat åbner dit nyhedsbrev, kommer de til at udgøre en større procentdel af den samlede abonnementsskare. Det får dit nyhedsbrev til at se mere interessant ud for både Gmail, Outlook og de mange spamfiltre, de deler oplysninger om åbnings-, slette- og spamrate med.

Det sikrer, at alle fortsat får dit nyhedsbrev direkte i indbakken og at du ikke havner i spamfilteret. Og så er der ”bare” tilbage at sørge for, at det bliver ved med at forholde sig sådan.

Har du brug for sparring og inspiration, sidder vi naturligvis altid klar til at hjælpe hos BYRO.