Skal vi kontakte dig? Vi vil altid gerne snakke med dig!
Ring 719 99 719

Sådan skaber I en stærk visuel identitet

En stærk visuel identitet får jeres firma til at skinne igennem støjen på nettet og i hverdagen. Den sikrer, at I bliver husket af jeres kunder, kundeemner og øvrige interessenter. For at opbygge et slagkraftigt og godt brand, er det nødvendigt med en stærk visuel identitet i form af et nemt genkendeligt logo, en let identificerbar farvepalet og et bevidst brug af skrifttyper. Hvordan I gør det, giver vi jer opskriften på her.

Hver dag bliver vi bombarderet med tusindvis af budskaber fra næsten lige så mange firmaer, organisationer og enkeltpersoner, der forsøger at fange vores opmærksomhed. Det gælder uanset om vi taler de digitale medier eller gammeldags analoge medier som f.eks. aviser og magasiner.

Oftest er det de samme firmaer, institutioner og organisationer, der prøver igen og igen, fordi vi tilhører en målgruppe, der er interessante for dem at få fat i. Ser vi det samme logo eller de samme farver og fonte igen og igen i kommunikationen, begynder vi at lægge mærke til den. Nåhh, det er dem med den eller den bestemte orange farve eller det der logo med den sære krølle på bogstaverne – og pludselig begynder vi at lægge mærke til dem, ligegyldigt om vi støder på dem i et kommercielt fremstød eller måske bare falder over dem i søgeresultaterne på Google eller omtaler i aviserne.

visuel identitet

En stærk visuel identitet har en meget høj værdi

Det er resultatet af en meget stærk visuel identitet. Særegenskaberne ved det pågældende brand sætter sig fast i hukommelsen på os og gør det nemt for os at identificere og genkende de enkelte brand – på godt og på ondt. For det er sjældent, at man som person ikke danner sig en mening om et brand. Det sørger logo og farver også for. Enten elsker man dem eller hader dem. Der er ingen gylden middelvej – alt derimellem er nemlig ligegyldige brands, som ikke har nogen som helst værdi for dig.

Så vil I brænde jer fast på nethinden og ætse jer ind i hukommelsen på den målgruppe, der er relevante for jer, handler det om at skabe en stærk visuel identitet. Men hvordan gør I så det?

En målrettet designproces

Det kræver en målrettet og grundigt gennemarbejdet designproces at komme frem til de fornødne elementer, der skal bruges til at skabe den visuelle identitet. Samtidig skal I også huske på, at det ikke er en engangsproces. Det er noget, der skal gentages, revurderes og genovervejes med jævne mellemrum i takt med at målgruppens præferencer og tidens tendenser skifter.

Som udgangspunkt kan processen opdeles i fem trin:

  • Researchfasen
  • Analysefasen
  • Udviklingsfasen
  • Implementeringsfasen
  • Vedligeholdelse- og rebrandingfasen

Lad os se nærmere på hver af de fem faser.

Researchfasen

Før I kan gå i gang med at udvikle jeres helt unikke visuelle identitet, som rammer jeres målgruppe klokkeklart, skal I først foretage en nærmere analyse af jeres:

  • Markedssituation
  • Konkurrenter
  • Målgruppe

Markedssituationen handler om at indsamle informationer om, hvordan I klarer jer i markedet i dag. Hvor meget omsætter I for sammenlignet med konkurrenterne? Hvilke store kunder har I. Hvilken omtale får I i medierne, på private blogs, på Trustpilot og andre steder, hvor folk kommer med meningstilkendegivelser om jeres brand?

Hvem er jeres konkurrenter og hvilke logoer, farver og skrifttyper bruger de i deres visuelle identitet? Hvad signalerer det om dem og hvilken anseelse har de i jeres målgruppe?

Endelig er der målgruppen – altså de kunder og kundeemner, som er interessante for jer at få fat i. Hvordan ser deres demografiske data ud, hvilke værdier har de, hvilke medier læser de, hvilken bil kører de i og hvad mener de grundlæggende set om den branche, I arbejder i – og hvilke aktører kender de?

Det fortæller jer alt sammen noget om, hvad det er for grafiske udtryk, elementer og farveunivers, I skal gå efter.

Analysefasen

Baseret på jeres research skal I nu analysere jer frem til, hvilke farver, skrifter og former, målgruppen forbinder med jeres branche og måske specifikt med jeres virksomhed. Hvilke farver og skrifttyper bruger jeres konkurrenter og hvilke farver og skrifttyper bruger de firmaer, der eksisterer inden for de forskellige segmenter i jeres målgruppe.

Kan I med fordel genbruge eller læne jer op af nogle af disse? Visse brancher har jo en bestemt farve og anvender bestemte skrifttyper i folks bevidsthed. Skal I genbruge disse eller bryde mønstret for at signalere, at I er forskellige?

Få også overblik over jeres, konkurrenternes og målgruppens værdier og øvrige referencer og prøv at liste forskellige grafiske former, farver og andre elementer, der udtrykker eller er synonyme med disse. Opbyg et mind-map eller opstil en liste for hvert element og tænk ud af boksen.

Resultatet er en række forskellige elementer, der tilsammen beskriver den grafiske repræsentation af jeres brand.

Udviklingsfasen

Når I har fået skabt et overblik over de forskellige grafiske former, elementer, farver, skrifttype-præferencer og øvrige former for grafiske signaler, er I klar til at gå i gang med at udvikle jeres nye grafiske identitet.

visuel identitet

Hold jer til en eller to grundfarver

Her starter de fleste med at definere en farvepalet, der består af en eller to grundfarver, samt et varierende antal af staffagefarver, der kan bruges til forskellige formål. Grundfarverne må gerne være komplementærfarver, der passer godt sammen og har en kraftig kontrast i forhold til hinanden. Staffagefarverne kan så være mere afdæmpede, samt indeholde en enkelt pangfarve, der kan bruges til at fremhæve vigtige grafiske elementer som f.eks. Køb-knapper og lignende.

Tænk også over, hvorvidt farverne skal være frembrusende, afdæmpede eller helt neutrale. Det fortæller også noget om jeres firma, jeres tilgang til omverdenen og kunderne, samt jeres holdninger.

Staffagefarverne kan bruges til forskellige ting. Det kan f.eks. være, at hvert enkelt kundesegment skal have sin egen signaturfarve. Her kan I med fordel vælge nogle farver, der går igen i den grafiske identitet for firmaer og institutioner i det pågældende segment og så vælge nogle nuancer, der matcher med de grundfarver, I har udvalgt.

Sådan vælger I de rigtige skrifttyper

Med farveskemaet på plads, er det på tide at se nærmere på skrifttyperne. Her er den grundlæggende holdning, at skrifttyper uden fødder som f.eks. Helvetica og Arial signalerer, at I er en progressiv og fremadstormende virksomhed, der ikke hænger jer så meget i konventionerne, mens skrifttyper med fødder som f.eks. Times New Roman eller Georgia anses for mere konservative.

Skrifterne med fødder kaldes tit noget med Serif, mens dem uden fødder kaldes noget med Sans Serif. Et godt trick er at vælge en skrifttype uden fødder til overskrifter, mellemrubrikker og andre steder, hvor teksten skal være stor og så vælge en skrifttype med fødder til brødteksten, fordi den er nemmere at læse. I kan selvfølgelig også vælge det modsatte. Det har været populært i en periode og signalerer igen, at I er klar til at bryde de almindelige konventioner og tænker mere ud af boksen, end de mere konservative og traditionelle firmaer.

Et logo skal sige det hele

Med farver og skrifter på plads, er I klar til at kigge nærmere på, hvordan jeres logo skal se ud. Har I allerede et? Hvilke grafiske elementer består det så af? Virker det up-to-date eller gammel og trist – og hvor kendt er det? For har I allerede et logo, er det vigtigt at genbruge nogle elementer derfra, for at øge genkendeligheden. Er kendskabsgraden begrænset eller har I slet ikke noget logo i forvejen, har I naturligvis mere frie tøjler.

Logoet er den ultimative grafiske repræsentation af jeres brand og skal helst kommunikere både jeres koncepter, værdier og identitet i en samlet pakke, der kan bruges igen og igen i utallige sammenhænge.

Kogebogen til det perfekte logo indeholder ingredienser som:

  • Simpelt og enkelt design
  • Visuelt fixpunkt for alt andet
  • Nemt at huske
  • Appellerer til målgruppen
  • Skaber positive associationer
  • Tidløst design der ikke er forældet i morgen

Det er en kraftig cocktail at få mikset rigtigt og tit er det denne del af den grafiske identitet, der tager længst tid at udvikle – for alle har en mening om, hvad et godt logo er.

Implementeringsfasen

Når I er blevet enige om alle de grafiske elementer i jeres grafiske identitet, er det på tide at få implementeret det i jeres kommunikation – både på tryk og online.

Her er det især vigtigt, at det tekniske er på plads. Logo, skrifttyper og farver, skal kunne tage sig godt ud sammen i forskellige sammenhænge og logoet skal kunne skaleres og inverteres, så det både tager sig godt ud i positiv og negativ – og ser lige godt ud, uanset om det er trykt, vises på jeres hjemmeside eller pryder en gavlreklame i fuld højde på et højhus ud til en indfaldsvej. Tænk også på, at logoet skal kunne tage sig godt ud, selv om f.eks. jeres hjemmeside ses på en mobiltelefons lille skærm.

Vedligeholdelse- og rebrandingfasen

Når alt er på plads og jeres visuelle identitet er blevet implementeret over alt, skal det gerne have en afsmittende effekt på alt lige fra kendskabsgraden i markedet over click-through-raten på jeres online annoncer og til omsætningen.

Er der nogen steder, det halter, bør I overveje, hvorvidt mindre eller større ændringer vil have en positiv effekt. Har jeres logo eller farvevalg f.eks. en uheldig konnotation, som I ikke tænkte på, da I designede det? Eller kan ændringen af skrifttypen i jeres logo måske signalere noget mere vitalitet eller mere give jer et mere konservativt image – hvis det er det, der skal til?

Med tiden bliver det også nødvendigt at foretage mere gennemgribende ændringer eller ligefrem en decideret rebranding. Modeluner og andre tendenser gør med tiden logoer, skrifter og farver umoderne og gammeldags. En ny grafisk identitet kan med et trylleslag skabe et mere moderne image, der bringer nyt liv og skaber ny interesse om jeres brand. Det er derfor, så mange firmaer udsender pressemeddelelser om, at de har fået nyt logo.

Det kan også være det, der får jer videre efter dårlig omtale eller som signalerer, at I nu foretager jer noget nyt, har fået ny ledelse eller indtager nye markeder.

Få hjælp til at skabe en stærk visuel identitet

Vil I undgå de værste faldgruber og undlade at slå de værste skæverter, er det en god ide at søge hjælp, inspiration og sparring hos en professionel designpartner. Her kan I med fordel få BYROCO på banen. Vi har designet mange forskellige former for visuel identitet for firmaer over hele landet – til forskellige situationer, markeder og brancher. Så ved at invitere os indenfor, tilføjer I en ordentlig portion erfaring til hele processen.

Så kontakt os allerede i dag og lad os give jer en BYROCO-oplevelse med grafisk design og visuel identitet. Det betyder meget mere, end I drømmer om.